Vår politik

För ett dynamiskt och växande Västmanland med frihet, trygghet och livskvalitet för individen

Liberalerna har alltid värnat den enskilda individen

Därför är det också individen som står i centrum för Liberalernas regionala politik. Vår vision för Västmanland är att alla individer oavsett könstillhörighet, ålder, sexuell läggning eller etnisk bakgrund ska ha samma tillgång och samma möjlighet till samhällsservice. Vi ska också ha ett dynamiskt och växande näringsliv med minskande arbetslöshet, mer nyföretagande och en stark infrastruktur.

Vår politik präglas av social trygghet och individuell frihet

Vi har en tydlig målsättning att skapa närhet till vård och omsorg (se vårt sjukvårdspolitiska program) och regional utveckling i alla delar av länet (se vårt regionalpolitiska program). Vi arbetar också för att alla i Region Västmanland ska kunna få möjlighet att utvecklas utifrån vars och ens förutsättningar oavsett var i länet de bor. Det förutsätter en riktigt bra skola, en välfungerande sjukvård samt god tillgång till arbetstillfällen över hela regionen. Det skapas genom att vi utvecklar infrastruktur och näringsliv över hela länets yta.

Västmanland har goda förutsättningar för en bra utveckling

Det gäller oavsett om du bor i storstaden, småstaden eller på vår rika landsbygd. I vår region finns både det högteknologiska och det jordnära. Här finns också ett bra geografiskt läge med närhet till flera internationella flygplatser och till Stockholmsregionen samt en god infrastruktur med både vägar, järnvägar och hamnar. Förutsättningarna är goda men vi behöver också utveckla infrastrukturen på olika ställen i länet för att möta framtidens behov.

Liberalerna kämpar för ett dynamiskt och växande Västmanland

Region Västmanland ska vara pådrivande i den utvecklingen tillsammans med näringsliv och allmänhet. Regionen är helt beroende av hur det går för företagen. Därför vill vi liberaler förenkla för nya företag. Det måste bli lättare att få stöttning som nyföretagare så att inte lagar och regler blir ett hinder. Elbrist får inte heller stoppa Västmanlands företagare och utveckling.

I en tid när den globala konkurrensen ökar behövs fördjupad kunskap

Vi vill därför se till att utbudet av utbildnings- och forskningsmöjligheter är stort i vårt län. Tärna folkhögskola är en viktig resurs, liksom Mälardalens Universitet med dess olika kurser och program. För båda dessa läroanstalter vill vi arbeta för en utveckling som svarar mot dagens ökande krav och verka för att utbildningsplatserna matchar arbetsmarknadens behov. Forskning, innovation och utveckling är en förutsättning för att Västmanland ska utvecklas i positiv riktning.

Ett mångkulturellt samhälle som dagens Sverige kräver ökad förståelse för kulturella likheter och skillnader

Vi arbetar därför för ett rikt kulturutbud i länets alla delar. De regionala kulturinstitutionerna ska få de resurser som krävs för att kunna nå samtliga invånare i Region Västmanland med ett gott och varierat utbud. Kulturarvsfrågorna är också viktiga för oss liberaler eftersom de ofta utgör en del av samhällets identitet.

Västmanland ska vara tryggt

Våld är ett hot mot friheten. Därför är frågor om lag och ordning, trygghet och brottsförebyggande arbete högt prioriterade frågor för oss liberaler. Du ska inte behöva oroa dig för att ta bussen en sen kväll, utan det ska vara självklart att göra det du vill, när du vill, utan risk för våld.

Brottsutsatthet och otrygghet kan också leda till psykisk ohälsa. För oss är det viktigt att barn och unga inte dras in i kriminalitet. Att klara skolan är en faktor som minskar risken för att hamna i brottslighet. Skolan är också en av våra hjärtefrågor. Det förebyggande arbetet mot brott måste få större fokus.

Vi måste återupprätta det brottsförebyggande arbetet även inom Polisen. Trots alla löften har det blivit precis tvärtom för Västmanland. Vi har nu färre utredare och färre poliser. Den verksamhet som drabbas direkt är just den brottsförebyggande verksamheten som ska fokusera på skolan samverkan med socialtjänsten och samhället. Vi kommer fortsätta lyfta krav för att få till en förändring.

Miljö- och klimatfrågor är viktiga för Liberalerna Västmanland

Grunden för den politiken är vår tro på människans förmåga att lösa problem. Vetenskap, teknikutveckling och tillväxt skapar utvecklingskraft och lösningar på dagens miljö- och klimatproblem. Digitaliseringen banar väg för nya konsumtionsmönster och beteenden. Liberal miljö- och klimatpolitik handlar om ansvarstagande utifrån kunskap och marknadsekonomiska principer. Det är marknadsekonomin och inte politiker som driver fram smarta, hållbara lösningar. Politikens roll är att ge marknaden långsiktiga spelregler och incitament att utveckla och leverera alternativen. Så långt möjligt bör kollektivtrafiken drivas av förnyelsebara energikällor och alla Region Västmanlands egna fastigheter skall ha fossilfri uppvärmning.

Våra handlingsprogram - Liberalerna Västmanland

Mer liberal politik

Vår politik på lätt svenska