SFI – svenska för invandrare

Språket är nyckeln till frihet

För att klara dig i Sverige så behöver du kunna svenska så pass att du kan klara dig på arbetet, i kontakt med vård eller skola. Vi ställer högra krav för att vi bryr oss.

Språket är nyckeln till integration

För att kunna jobba eller studera vidare i Sverige så krävs att du behärskar språket. Att kunna kommunicera med skola, förskola, vårdcentral och i andra sammanhang där svenska behövs, är en frihetsfråga. Det är också en förutsättning för att du ska kunna etablera dig i Sverige.

Utrikesfödda kvinnor ska mötas av både krav och stöd. Språket är en förutsättning för att bli en del av Sverige. Att ställa krav är att bry sig.

Använd tiden på SFI

Nyanlända ska snabbt komma i språkstudier, oavsett kö. Det är inte rimligt att kvinnor skrivs in på etableringsprogram/SFI senare än vad män gör. Det är en jämställdhetsfråga.

På SFI ska höga krav ställas på progression. Vid långsam, eller ingen progression alls, ska praktik eller jobb erbjudas. Det ska inte vara möjligt att sitta av tiden på SFI utan att visa att du har lärt dig något. Det leder till passivisering och är varken bra för Sverige eller för individen. Undervisningen ska också hålla hög kvalitet och inte variera beroende på var du bor eller på vilket sätt du läser SFI.

Ingen kontroll = sämre kvalitet

Det finns flera utförare i länet som brister i flexibiliteten vad gäller SFI. En annan kvalitetsbrist är att en del utförare tillåter elever att passera som godkända fast de inte uppfyller språkkraven som ställs för att klara kurserna. Detta är inte att hjälpa personer in på arbetsmarknaden. Det ska heller inte spela någon roll i vilken kommun eller på vilket sätt du läser SFI. Kraven ska vara desamma oavsett var du bor.

Inte här? Minskad ersättning

Uppföljningen från Arbetsförmedlingen vad gäller närvaro under etableringstiden är inte tillräckligt bra. Det betyder att människor kan få ersättning utan att delta i den undervisning som erbjuds för att du ska kunna komma in på arbetsmarknaden i Sverige. Utöver det invaggas personer i tron om att det går att få pengar utan motprestation. Att ställa krav är att bry sig.

Olika utförare är olika bra på att kontrollera närvaron inom SFI. Därför behöver närvaron säkerställas hos samtliga utförare. Om du är borta från undervisningen ska din ersättning sänkas med motsvarande belopp. Att få minskad ersättning är en logisk konsekvens om du uteblir från undervisning.

Språket är nyckeln till etablering och därför har Sverige inte råd med att det slarvas med närvarokontrollen.

Alla har inte läshuvud

Alla klarar inte att studera vidare efter genomgången SFI. Det behövs fler yrkesspår där språket riktas in mot det jobb som du vill ha. Det ökar motivationen att studera om du också vet att du har chans att komma vidare i försörjning inom överskådlig tid. Det råder brist på arbetskraft inom en rad yrken inom länet och Liberalerna menar att matchningen mot jobb måste börja redan i klassrummet.

Olika behov kräver flexibilitet

Dagens samhälle ställer högre krav än någonsin på SFI. Du har självklart inte samma förutsättningar om du kommer till Sverige som analfabet eller som högutbildad. Detta kräver att SFI är väldigt flexibelt. Vi är på god väg mot denna flexibilitet men långt ifrån framme. Du ska kunna bygga vidare på dina språkkunskaper även om du är hemma med barn eller om du fått jobb. Språkkunskaper är en färskvara, därför är det inte bra med långa uppehåll ifrån studierna om du inte är klar med SFI.

Plugga utan att kugga, även som förälder

Kvinnors språkutveckling hämmas ibland av långa perioder av föräldraledighet. Liberalerna menar att språket ska kunna utvecklas fast du är hemma på mammaledighet. Det gör att individen inte tappar språk under barnaåren och ökar friheten för kvinnan när hon väl ska börja jobba igen. SFI-undervisning ska redan nu vara flexibel, men Sverige behöver fler möjligheter att bevara och utveckla det nya språket även som förälder.