Integration

Integration är en jämställdhetsfråga

Sverige har en lång tradition av att kvinnor och män jobbar. Liberalerna ser nu en oroväckande trend där fler utrikesfödda kvinnor hamnar på bidrag istället för försörjning. Inte okej.

Språket – nyckeln till frihet

För att kunna jobba eller studera vidare i Sverige så krävs att du behärskar språket. Att kunna kommunicera med skola, förskola, vårdcentral och i andra sammanhang där svenska behövs, är en frihetsfråga. Det är också en förutsättning för att du ska kunna etablera dig i Sverige.

Integrera kvinnorna – så kommer välfärd automatiskt

Socialdemokraterna har helt misslyckats med integrationen under den här mandatperioden. Sverige har en lång tradition av att kvinnor och män arbetar och har samma förväntningar på sig att komma ut i arbetslivet. Nu är Sverige på väg åt fel håll. De låga förväntningarnas rasism visar sig genom att förväntningar på kvinnor ofta är lägre än på män, där förväntningarna på kvinnor ofta är att de ska försörjas genom bidrag. Så kan vi inte ha det.

En jämställdhetsfråga

Kvinnor som inte behärskar svenska språket är de som står längst ifrån arbetsmarknaden. Gapet mellan utrikesfödda män och kvinnor har ökat under senaste mandatperioden under Socialdemokraternas styre. Det är inte bra för Sverige och det är heller inte bra för individen. En studie från Expertgruppen i offentlig ekonomi (ESO) visar också att det skiljer sig åt mellan könen också vad gäller jobbsökanden. Utrikesfödda kvinnor är de stora förlorarna. ESO har också visat att kvinnor skrivs in senare både vad gäller SFI och Arbetsförmedlingen, vilket från början försvårar etablering på arbetsmarknaden för kvinnor.

Inga utsatta områden 2030

Liberalernas mål är att Sverige inte ska ha några utsatta områden 2030. Det målet går inte att nå om inte kvinnors ställning på arbetsmarknaden förbättras. Bortsett från att bidragen belastar statskassan är det ett enormt slöseri med resurser att kvinnor går hemma arbetslösa, när det samtidigt finns ett behov på arbetsmarknaden inom vissa yrken. Vi vet att utrikesfödda kvinnor vill jobba och bidra, bara de får rätt möjligheter.

Vi ställer krav för att vi bryr oss

Utrikesfödda kvinnor ska mötas av både krav och stöd. Språket är en förutsättning för att bli en del av Sverige. Att ställa krav är att bry sig.