Barns utsatthet

Barn ska inte behöva vara med om hemska saker

Barn kan vara utsatta på många olika sätt. Det finns problem som vi inte kan blunda för. Inget barn ska behöva vara orolig för vad som kommer att hända när man kommer hem. Region Västmanland ska uppmärksamma tecken på barns utsatthet för våld.

Barnrätt

Att Barnkonventionen blivit lag i Sverige är något som förpliktigar. FN:s barnrättskommitté tillämpar en vid definition av våld som innefattar alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försummelse, misshandel eller utnyttjande, däribland sexuella övergrepp.

Att växa upp med våld

Ett barn som växer upp med en våldsam förälder kan utsättas för fysiskt våld, kränkningar och hot och dessutom tvingas bevittna våld mot andra familjemedlemmar. Ett barn som utsätts för våld i hemmet löper dessutom större risk att utsättas för våld utanför familjen.

Fysiskt våld

Det fysiska våldet mot barn innefattar all kroppslig bestraffning, alla former av tortyr, samt grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning. Att slå, sparka, nypa, skaka, klösa, lugga, bita, bränna, förgifta eller att försöka kväva ett barn är några exempel på fysiskt våld. Fysiskt våld innefattar också fysisk mobbning och pennalism utförd av vuxna och av andra barn.

Ärr för livet

Våld mot barn kan ha en förödande effekt på utvecklingen, på lång och kort sikt. Att vara utsatt för våld vid många tillfällen eller att vara utsatt för många olika våldshändelser ökar risken för att barn ska utveckla en mängd olika svårigheter och symtom. Detta ger konsekvenser för barns utveckling och hälsa, men riskerar också att ge fysiska skador, funktionsnedsättningar och kan i värsta fall leda till att barn dödas.