Obehöriga lärare

- nej tack!

Allt börjar med en bra lärare. Alla elever har rätt till bra undervisning oavsett var i landet man bor. Kvaliteteten på undervisningen hör ofta ihop med vilken utbildning du har. Tusentals elever undervisas idag av personer som saknar relevant pedagogisk examen.

Planera för behörighet

Liberalerna vill öka Skolinspektionens mandat att ingripa mot skolor och kommuner som har många obehöriga lärare. Det kan inte vara så att vissa skolor år efter år inte arbetar aktivt med att öka lärarbehörigheten.

Det finns olika vägar till läraryrket och behörighet. För någon kan det betyda att göra klart en kurs som saknas eller ett examensarbete. För andra kan det vara att validera de år som man redan nu har undervisat och kanske komplettera med pedagogisk utbildning. För åter andra kan det vara att läsa till ett ämne för att bli behörig i det ämne som man undervisar i. Det behövs en plan så att vi får fler behöriga lärare.

Inga frikort

De undantag som finns i skollagen måste skärpas så att kommuner och friskolor gör mer för att säkra utbildade och ämnesbehöriga lärare.

Utbildade lärare – en viktig fråga för oss

Den viktigaste faktorn för att höja skolans kvalitet och resultat är tillgången på utbildade lärare och lärarens insatser. Liberalerna sätter alltid skolan först. Därför blir utbildade lärare också en av våra viktigaste frågor.