Forskning

I framtiden löser vi nutidens problem

Forskning och innovation hör ihop med kompetens nu och i framtiden.

Forskning = kompetens

Att bedriva forskning inom regionen är inte bara viktigt för vårdens utveckling och för vår möjlighet att bota och behandla framtida sjukdomar utan också för att säkra vår kompetensförsörjning. Forskning lockar duktiga medarbetare och det får redan duktiga medarbetare att ta steget vidare.

Vård på ett annat sätt i framtiden ställer krav på innovation

Allt färre ska ta hand om allt fler som behöver vård. Det gör att vi måste hitta nya arbetssätt. En omställning håller på att ske till nära vård där t.ex. vårdcentraler kommer att få en allt viktigare roll. Om vi använder våra resurser på ett smart sätt så kan vi samtidigt få en bättre och mer anpassad vård där rätt åtgärd sätts in i rätt läge.

För att lyckas behöver vi säkerställa att arbetet med forskning och innovation följer med.

Forskning och framtida behov

Region Västmanlands engagemang i forskning och innovation ska öka, bli mer långsiktigt och utgå från våra verksamheters samt samhällets långsiktiga behov. Forskare behöver kunna kommunicera enkelt och rättssäkert med varandra och utbyta erfarenheter. Starka forskningsmiljöer behöver skapas.

Kunskapsluckor måste täppas igen

Flera sjukdomar som är specifika för kvinnor är inte särskilt väl beforskade. Samtidigt behöver vi utveckla nya metoder för att lättare kunna förebygga t.ex. prostatacancer.

Kvinnors psykiska ohälsa är också ett område där mer forskning behöver komma på plats.