Beredskap

Vården ska fungera i kris

Pandemin och Rysslands krigsföring har visat på behov av god beredskap. Liberalerna har alldeles för länge varit ensamma i en säkerhetsmedveten politik som tar höjd för det otänkbara.

Statligt ansvar

Liberalerna anser att staten behöver ta större ansvar för sjukvårdsberedskapen. Regionerna ska hålla mindre lager, men staten måste ansvara för uthållighet genom omsättningslager, internationell samverkan och handel. Det blev vi påminda om i början av pandemin, eftersom kommunerna normalt sett inte har den skyddsutrustning som behövdes vid utbrottet av Covid-19.

Regionen kan göra mer

Ansvarsfördelningen behöver förtydligas. Den nuvarande ordningen för säkerhet och beredskap är otillräcklig. Sverige behöver bli bättre på sina statliga kärnuppgifter som är förberedande och förebyggande, samt vara mer handlingskraftig i krislägen där resurser snabbt ska mobiliseras.

Regionerna har ett omfattande ansvar som inledningen av pandemin visade hade försummats. Mer måste göras. Region Västmanland kan och ska göra mer för att säkerställa att vi har motståndskraft mot tillfälliga störningar.