Inte mer administration än nödvändigt

Under det senaste årtiondet har den administrativa överbyggnaden växt i betydligt snabbare takt än övrig verksamhet. Istället för att anställa mer vårdpersonal har antalet strateger och handläggare ökat. Liberalerna är emot denna utveckling.

Prioritera vårdpersonal – inte administratörer

Liberalismen är en idétradition som problematiserat maktens felprioriteringar och resursslöseri. Vår samtid präglas av en tilltagande byråkratisering som värdesätter planering, dokumentering och administration högre än praktiskt arbete. Kärnverksamhet får därför konkurrera med en administrativ överbyggnad. Vi ser detta även inom hälso- och sjukvården.

Tillitsbaserad styrning

Vi måste båda angripa problemets orsak och effekter. Den politiska styrningen behöver bli vassare i säkerställandet av att hälso- och sjukvårdens ledningsstrukturer är förankrade i verksamheterna och kommunicerar på förväntat sätt. Felaktiga prioriteringar som låser resurser i byråkratiskt drivet utvecklingsarbete istället för att ge vårdverksamheterna rätt förutsättningar ska inte förekomma. Liberalerna Västmanland vill istället se tillitsbaserad styrning med utveckling drivet underifrån istället för ovanifrån.

Fungerande IT-system

Administrativa uppgifter och dokumentation ingår som ett viktigt led i kvalitetsuppföljning och utveckling. Det är dock väsentligt att administrationen stöttas av väl fungerande IT-system och att dubbelarbete undviks. Möjligheten till administrativ avlastning för vårdpersonal ska utnyttjas i större omfattning.