Lina Eriksson

Regionråd, Ledamot i regionfullmäktige 2022

Övriga uppdrag

Vice förbundsordförande

Ett liberalare och mer välmående Västmanland

Jag tror på ett samhälle som möter varje individs unika förutsättningar. Ett samhälle där var och en av oss får möjlighet att ta ansvar, för oss själva och för andra, men också där vi får stöd när det behövs. Därför är jag liberal. Vi har alla olika förutsättningar, men alla ska ha möjlighet att bli sitt allra bästa jag.

Framtidens hälso- och sjukvård

Vi lever längre än någonsin idag och allt fler överlever svåra sjukdomar och lever med kroniska besvär. Vården måste anpassas för att kunna möta den som har en, flera eller många olika sjukdomar. Alla patienter är olika, sjukvård och stöd ska anpassas efter dina behov.

Hälsofrämjande, förebyggande och tidiga insatser

Många sjukdomar går att förebygga. Levnadsvanor som mat, fysisk aktivitet, stress och sömn har stor betydelse. Varje individ måste ta ett stort ansvar för sitt eget mående, men rätt insatser ska ges till varje individ vid behov. Stöd till föräldrar är en viktig del i arbetet med att förebygga både psykisk och fysisk ohälsa hos barn.

Fast läkare och kortare väntetider

En läkare som känner dig, och som du känner igen, ger tryggare vård och mer delaktighet. Därför vill jag och liberalerna att du ska ha en fast läkarkontakt. Du ska heller inte ”slussas runt” i systemet eller tvingas vänta för länge innan du får vård. Vårdens medarbetare måste få bättre förutsättningar att ta hand om patienter med olika behov.

Rehabilitering ska vara en självklarhet

Du som behöver rehabilitering ska få det. Behovet är individuellt och det måste ske på ett sätt som fungerar bra för dig. Behöver du hjälpmedel ska du ha tillgång till det. Har du insatser från till exempel kommunen och regionen så ska samarbetet fungera bra. Rehabilitering ger ökad självständighet och möjlighet att leva ett gott liv!

...