Jesper Brandberg

Ledamot regionfullmäktige 2022

Vem är du? Berätta lite om dig och din bakgrund.
Civilekonom och företagare med bakgrund inom teknikindustrin. Fast förankrad i föreningslivet och med stort intresse både för idrott och kultur.
Varför engagerade du dig politiskt?
Jag har alltid varit samhällsintresserad och en typisk mittenväljare. För mig är det viktigt att förena marknadsekonomi och individuella fri- och rättigheter med ett socialt skyddsnät som är solidariskt finansierat.
Vilken är din första hjärtefråga?
Mänskliga fri- och rättigheter. Att dessa ifrågasätts på många håll utomlands är alldeles uppenbart. Även här i Sverige tycks fler och fler på högerkanten i politiken tro att lösningen på otrygghet är massiv övervakning (ofta digital) av oskyldiga människor som inte begått några brott. En sådan utveckling gör samhället och vår demokrati mer sårbar. Den bör motarbetas.
Vilken är din andra hjärtefråga?
En fungerande marknadsekonomi är fundamentet för utveckling och välstånd. Liberala krafter måste ständigt vakta den fria företagsamheten från klåfingriga försök att snedvrida konkurrensen och rubba en sund incitamentsstruktur för välståndsbildande krafter.
Vilken är din tredje hjärtefråga?
Utbildning, kunskap och bildning är grunden för välstånd och utveckling. Möjligheterna till utbildning måste vara tillgängliga för alla. Att värna, vårda och utveckla humankapitalet kräver en stark socialliberalism, en rik kulturverksamhet och, givetvis, ett värnande av yttrande- och åsiktsfrihet i alla dess former.
Nämn en sak du älskar att göra!
Läsa och skriva skönlitteratur.
Nämn en enkel sak som du brukar irritera dig på.
Röda trafikljus. Som är röda för länge.

... Blogg