Nu söker vi dig som vill vara med och arbeta för ett mer liberalt samhälle. Fram till och med 10 september kan du som vill kandidera för Liberalerna till regionen (fd landstinget) eller riksdagen anmäla dig. Även för kommunlistorna har vi öppen nominering. Alla som kandiderar deltar sedan i en intern rådgivande medlemsomröstning som är en del av processen att avgöra vilka som ska stå på våra valsedlar och i vilken ordning.

Hur funkar det?

Öppen nominering
Liberalerna har öppen nominering vilket innebär att man inte behöver vara medlem för att bli föreslagen till att stå på våra listor och ställa upp i våra rådgivande medlemsomröstningar. Den som föreslår behöver inte heller vara medlem.

Tipsa om någon du vill rösta på
Om du känner någon som du tycker borde kandidera för Liberalerna i regionen eller riksdagen så får du gärna tipsa oss om det (eller med andra ord nominera). Du kan vara anonym. Vi kontaktar sedan den du tipsat om och berättar mer om vad det innebär att kandidera och delta i den rådgivande medlemsomröstningen.

Region och riksdag:
Nominera någon till regionlistan
Nominera någon till riksdagslistan

Kommun:
Nominera någon till kommunlistan i Arboga
Nominera någon till kommunlistan i Fagersta
Nominera någon till kommunlistan i Hallstahammar
Nominera någon till kommunlistan i Kungsör
Nominera någon till kommunlistan i Köping
Nominera någon till kommunlistan i Skinnskatteberg
Nominera någon till kommunlistan i Surahammar
Nominera någon till kommunlistan i Västerås

Kandidera själv
Om du själv vill arbeta för frihet och framtidstro är du välkommen att kandidera. Du får möjlighet att presentera dig med bild och en kort text samt registrera dina kontaktuppgifter. Dessutom ska du godkänna Liberalernas etiska riktlinjer om hur våra politiskt förtroende valda ska uppföra sig.

Region och riksdag:
Kandidera till regionlistan
Kandidera till riksdagslistan

Kommun:
Kandidera till kommunlistan i Arboga
Kandidera till kommunlistan i Fagersta
Kandidera till kommunlistan i Hallstahammar
Kandidera till kommunlistan i Kungsör
Kandidera till kommunlistan i Köping
Kandidera till kommunlistan i Skinnskatteberg
Kandidera till kommunlistan i Surahammar
Kandidera till kommunlistan i Västerås

Delta i den rådgivande medlemsomröstningen
Alla som varit medlemmar i Liberalerna i minst tre månader får rösta i provvalet som genomförs via webben. För regionen och riksdagen får varje medlem avge en 1:a för den kandidat de vill ska stå högst på listan och två 2:or för de kandidater som ska stå därefter.

Förslag på listor tas fram
Utifrån resultatet av den rådgivande medlemsomröstningen och andra aspekter som jämställdhet, tidigare erfarenheter och spridning arbetar sedan en nomineringskommitté fram ett förslag på valsedlar.

Valsedlarna fastställs
Till slut är det ombud från alla kommunföreningarna i Västmanland som träffas på nomineringsmöte för att bestämma hur valsedlarna ska se ut. Där avgörs vilka kandidater som väljarna sedan kan rösta på i valet andra söndagen i september 2018.

Viktiga datum

10 september stänger nomineringen till region- och riksdagslistan. För kommunerna gäller andra datum.

16 – 29 oktober pågår den rådgivande omröstningen för region- och riksdagslistan.

9 december fastställs region- och riksdagslistan på ett nomineringsmöte med ombud för länets 10 kommunföreningar. Kommunlistorna fastställs vid andra datum och normalt på årsmötet som äger rum i februari.

Har du frågor?

Om du är osäker över något är du varmt välkommen att kontakta vår ombudsman Ulf Larsson på ulf.larsson@liberalerna.se eller 0721-53 04 59.